Wednesday, September 9, 2009

Bende Paling Aku Nak Makan Sekali Skrg Nih... Kek Batik!!


Huu.. aku teringin sgt nk mkn kek batik~ Kalo beli xpuas.. Dpt mkn bbrp potong je..
Nak buat tapi... Kat asrama nih mne de dapo~ huhu....

Aku teringat mase aku sek menengah dlu..
Mse tuh kek batik bru je direka..
Aku pn dgn kwn2 aku sibuk ah g cri resepi..
Pas 2 kteorang lepak umah kwn aku nih sorang..
Wat~

Dah siap tuh.. xsempat nk sejuk msuk freezer kteorg nk bedal..
Hehe.. Tunggu dlm 10 min kteorg pun kuarkn dr freezer, potg~
Ngup ah~ Emm.. Nyum, nyum... Sedap weh~

Aku pn angkut ah resepi dr kwn aku..
Sok nyer aku cube wat sndri..
Tanpe pengetahuan famili aku..Hoho~

Bile dh siap, aku nyer bikut batik kering la sgt~
Huhu..byk sgt biskut dr coklat~ Kecewa~
tp aku hentam gak ah..sbb sdp gak walaupun kering~
(sbnrnye xde smpe nk mkn jd aku kne abiskan kalo x mak aku marah..haha!)

Selang bbrp ari, aku rs teringin lg nk mkn kek batik..
Pe lagi, aku g ah cri resepi..
Hilang la plak ketas resepi aku salin dlu..
Aku pn pe lg, hentam resepi sndri ah..
Mcm biase..waktu tuh xde org kat umah..

Wat punyer wat..
Ntah mcm mne aku ni bengong sgt mse tuh..g cmpur sekali biskut marie
dgn air,milo,susu manis~
pe lg..kembg ah biskut marie aku tuh..
huhu..aku buang jela stu loyang..
then, aku giv up~

Aku cite kat mak aku.. Mak aku gelak2 je..
Next weeknyer~ mak aku watkan aku kek batik..
Sedap la yg amat~ Erm....

Lps tu kek batik pun mkin lme aku pn mkin lupe..
Ntah mcm mne lak arinih~ aku boleh pulak teringin nk mkn kek batik~ huhu..
Pe2 pn, ni resepi nk wat kek batik..
Kalo was2, jgnlah cube..
Hoho~

Bahan-bahan

  • 1 bungkus biskut marie(yg pack besar tu ah)
  • Setengah buku butter
  • 2 biji telur
  • 1 cwn serbuk koko(xmo pkai pn xpe tp kalo pkai sdp~)
  • 1 cwn milo
  • 1 cwn air
  • susu manis stgh tin(ikut tahap kemanisan yg korg bleh tahan ah ye~)

Cara-caranyer

  1. patah2kan biskut dlm mangkuk ke..
  2. dalam periuk, masuk koko,milo,air,susu manis. Buka api kecik, kacau sampai semua larut
  3. masukkan butter,kacau sampai butter cair
  4. masukkan telur..kacau sampai agak2 pekat (lbh kurang 30 saat).
  5. padamkan api
  6. masukkan pula biskut yg dah patah2 tadi dlm periuk. kacau sampai semua biskut dh di selaputi cokelat.(Tips! Jgn Masuk sume biskut serentak mcm aku dlu! Maunyer kering kek batik korang! Huhu.. Masukkn skit2 smpai korg rs coklat tuh menyelaputi biskut dgn sesedapnyer~)
  7. masukkan dlm loyang..tekan2 sket bg padat.simpan dlm peti sejuk. Lepas tu,potong dan ngap ah!
Ha~ Simple je kan bende nih.. Barang pn xbyk pkai.. Aku ingt rye nih aku nk wat ah..
Spe nk meh ar datang umah aku~ Hoho~

2 comments:

  1. Syg.nnt kalau bile2 ayg balik umah, ayg buatkan utk abg tau syg.

    ReplyDelete